Grekisk kyckling

Idag lagade jag en väldigt god lunch enligt mitt tycke. Har lagat det en gång förut och kan lova att det kommer bli fler gånger. Tänkte därför dela med mig av receptet.

Grekisk kyckling (receptet har jag hittat på recepten.se men har ändrat det lite)

Kycklingfilé (jag brukar ta ca. 1 filé/person)

2 dl turkisk yoghurt
1 tsk spiskummin
2 klyftor vitlök
1 tsk paprikapulver
1 krm cayennepeppar
1 tsk chilipeppar
1 tsk salt

Gör marinaden och lägg i kycklingfileérna. Låt stå i kylen minst en timme. Stek sedan i stekpanna.

Jag valde att servera med ris. Då jag tycker det skulle bli torrt utan någon sås gjorde jag en tzatsiki.

Tzatsiki

2 burkar creme fraiche
2 klyftor vitlök
Ca. en halv gurka
Salt

Skala gurkan och använd sen potatisskalaren att hyvla ner gurkan i creme fraichen. Tillsät vitlök och salt. (man kan självklart göra en tzatsiki på många olika sätt).

Servera och njut!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0